Şanlıurfa’da kurulu Termosan Çelik, Termomug Çelik ile ikinci yatırımını tekrar, tıpkı yerde bu kere Çinliler ile ortak olarak gerçekleştirecek. İştirakin duyurulması için düzenlenen basın toplantısında konuşan Termomug Yönetim Kurulu Lideri Mehmet Nuri Yılmaz, 1990’lı yıllardan 2013’e kadar Cooker Mutfak Gereçleri firması ile termoslar başta olmak üzere her türlü züccaciye ve mutfak eşyaları eserlerinin ithalatını yaptıklarını daha sonra ise üretime geçme kararı aldıklarını söyledi. Yaklaşık 3 yıl süren fizibilite ve yatırım sürecinin sonunda 2016 yılında Türkiye, Avrupa ve Ortadoğu’nun birinci ve tek çelik termos üretim tesisi olan Termosan Çelik’i Şanlıurfa’da kurduklarını belirten Yılmaz, böylelikle hem Türkiye’ye yeni bir üretim ve ihracat kalemi kazandırdıklarını hem de çelik termos sanayisini birinci kez Çin dışına çıkardıklarını kaydetti.
‘Önce bize inanmadılar, artık 45 ülkeye ihracat yapıyoruz’
Kısa bir müddette Türkiye’nin termos tüketiminin neredeyse tamamını karşılayacak kapasiteye gelmeyi başardıklarını, çabucak akabinde da ihracata başladıklarını anlatan Yılmaz; “Fakat Türkiye’de daha evvelden üretilmemiş bir eser yaptığımız için ihracat pazarındaki müşteriler bizi çok kolay benimsemediler. Açıkçası, bizim bu eseri ürettiğimize pek inanmadılar. ‘Yurt dışından kesim getirip Türkiye’de montaj mı yapıyorsunuz, hür bölgede yer kurdunuz ithalat yapıp re-export mu yapmaya çalışıyorsunuz?’ diyenler oldu. Termos eser kümesinde, tüm dünya eseri Çin’den almaya alıştığı için ve Türkiye’de daha evvelce örneği olmadığı için biz kendimizi ispat etme noktasında önemli bir mesai harcadık.” dedi.
Gelinen noktada yurt içinde yıllık yaklaşık 15 milyon dolarlık bir ithalatı ikame ettiklerini ve bunun yanında Hindistan’dan Güney Amerika’ya, Ortadoğu ve Körfez ülkelerinden Afrika ve Avrupa’ya toplam 45 ülkeye ihracat yaptıklarını anlatan Yılmaz, 80’den fazla markaya da ‘private label’ üretim yaptıklarını belirtti. Türkiye’de faaliyet gösteren tüm havayolu şirketlerinin uçaklarında ikram için kullanılan termosları kendilerinin ürettiği bilgisini veren Yılmaz, “Cooker Termos, Vestel, Karaca, Emsan, Schafer, English Home ve LCW üzere markalara üretim yapıyoruz. Ferdî kullanım termoslarından konut kullanım termoslarına, bebek termoslarından toplu tertipler ve piknik termoslarına, kamp ve tabiat sporlarında kullanılan üst seviye performanslı ve güçlü termoslara kadar 300 ml’den 5 litreye kadar çeşitli ebat ve modellerde geniş bir eser yelpazemiz var.” dedi.
Çinliler İle ortak kuruluyor, kapasite dörde katlanacak
Yurt içinde ve yurt dışında gördükleri ilginin akabinde pandemiyle birlikte yeni bir yatırım gereksinimi doğduğunu kaydeden Mehmet Nuri Yılmaz, süreci şöyle anlattı: “Üretimi Türkiye’de yapmamız, günden güne yükselen ‘Made in Türkiye’ algısı ve alıcıların Çin harici alternatif üretici arayışı, bizi ön plana çıkardı. Fakat, tesisimizin mevcut üretim kapasitesini göz önünde bulundurduğumuzda hem iç piyasaya eser tedarikine güçlü bir formda devam etmek hem de ihracatta pazar hissemizi artırmanın pek mümkün olmadığını anladık. Bu sebeple 2022 yılında yıllık üretim kapasitemizi tam 4 katına çıkaracak ve temel olarak ihracata çalışacak olan yeni tesisimiz Termomug Çelik’i kurmak için inşaat ve proje çalışmalarımıza başladık. Yeni kapasitemiz Türkiye’deki tüketimin çok üzerinde olacak ve bizim ihracatta yeni pazarlara ve müşterilere erişmemizi sağlayacak.”
Proje için makine siparişlerini vermeye hazırlanırken Çin’den iştirak teklifi aldıklarını tabir eden Yılmaz, şöyle devam etti: “Mevcut tesisimizde birçok mevzuda danışmanlığımızı yapan ve makine tedarikçimiz olan ve Dai Bin ve Çin’de hali hazırda büyük bir kapasite ile termos üretimi yapan Zhejiyang Yongheng HouseHold’un Yönetim Kurulu Lideri Zhou Yichao yeni projemizde bizimle ortak olmak istediklerini söylediler. Bilhassa Amerika pazarına hitap eden Çinli firmalar, Amerika – Çin ortasında devam eden ticari çekişmelerden ötürü oradaki varlıklarını koruyabilmek için Çin dışında yatırım yapmaya yöneldiler. Kendilerinin bize iştirak teklifi de bu sebeple oldu. Biz de yaptığımız uzun değerlendirmeler sonucunda Çin ile rekabet ederek değil, güç birliği yaparak daha başarılı olacağımızı gördük ve teklifi kabul ettik. Şu an Türkiye’de ve Çin’de termos üretimi yapan iki farklı firma olarak, Termomug Çelik ismi altında 25 milyon dolar yatırımla 35 bin m2 alan üzerinde günlük 40 bin adet termos üretimi yapacağımız tesisimizi kuruyoruz. 2025 yılı mayıs ayında da üretime başlamayı planlıyoruz. Bizim bölgesel gücümüz ve Made in Türkiye markamız ile Çin’in de know-how’ını birleştirerek kısa müddette termos eser gamında, Türkiye’yi dünya pazarındaki en kuvvetli tedarikçilerden biri haline getireceğimize inanıyoruz.”
Hedefte mega müşteriler var, Stanley ile görüşmeler başladı
Mevcut durumda ihracat oranının toplam cironun yüzde 25’i düzeylerinde olduğunu ve yeni yatırımla bu oranı 2 yıl içinde yüzde 60’ın üzerine çıkarmayı hedeflediklerini kaydeden Yılmaz, “Dünya, Çin dışında üretici arıyor ve ihracat pazarından da güçlü ve yüksek talepler alıyoruz. Bu nedenle ihracat pazarına daha süratli ve daha yüksek adetlerde hitap edebilmek için Termomug Çelik tesisimizi kuruyoruz. Amerika, Avrupa ve Asya-Pasifik bölgelerinde Çin dışı alternatif arayışındaki mega müşterileri hedefliyoruz. Bilhassa Amerika, 1,5 milyar dolarlık termos pazarı ile dünyanın en büyük alıcısı. Dünya çapında ünlü olan termos markaları da Amerika merkezli. Bununla birlikte dev kahve zincirleri ve perakende zincirleri var. Örneğin; Stanley, Yeti üzere termos markaları ile şu an somut görüşmeler halindeyiz. Daha evvelce de bizden talepleri vardı ancak Termosan Çelik’teki mevcut kapasitemiz buna elverişli değildi. Bu nedenle Termomug projemiz ile yakından ilgileniyorlar ve yılbaşından sonra kendilerine üretim yapmak için Ar-Ge ve kontrol ön süreçlerine başlamak hakkında görüşüyoruz.” sözlerini kullandı.
Yeni tesisin sanayi 4.0 prensipleriyle tasarlandığını ve robotik sistemler ile otonom üretim süreçleriyle donatılacağını kaydeden Yılmaz, sürdürülebilirlik alanında da önemli çalışmalarının olduğunu kaydetti. Mevcut tesiste 2022 yılında GES yatırımı yaptıklarını ve şu an elektrik tüketiminin yüzde 70’ini güneşten elde ettiklerini belirten Yılmaz, “Yeni tesisimizde de en kısa müddette GES yatırımı yapmayı planlıyoruz ve üretimde sürdürülebilirlik amaçlarımız var. Ana hammaddemiz olan paslanmaz çelikte de geri dönüştürülmüş hammaddelerden üretim yapmayı hedefliyoruz.” dedi.
Zhou YIchao: Türkiye’deki yatırımdan büyük heyecan duyuyoruz
Çin’de yaklaşık 20 yıldır termos üretimi yaptıklarını ve dünyadaki değerli kahve zincirleri ve markalarla çalıştıklarını söyleyen Zhejiyang Yongheng HouseHold’un Yönetim Kurulu Lideri Zhou Yichao; daha evvel yatırım için Tayvan ve Vietnam’a da baktıklarını fakat, Türkiye’yi tercih ettiklerini ve bu yeni yatırımdan ötürü büyük bir heyecan duyduklarını tabir etti. Termosan’ın Çin dışındaki bir numaralı üretici olduğunu ve Termomug’daki günlük 40 bin kapasite ile birlikte yeni pazarlara ulaşacaklarını kaydeden Yichao, Türkiye’nin pozisyonu, lojistik, maliyet ve gümrük avantajlarının da yatırım kararlarında tesirli olduğunu belirtti.